بررسی ناتواني يادگيري در دانش آموزان
دسته بندي :
علوم انسانی »
روانشناسی و علوم تربیتی
بخشی از مقدمه:ناتوانيهاي يادگيري مقولة خاص ديگري است كه درحيطة كودكان استثنايي قرار دارد و درصد چشمگيري از كودكان را در بر ميگيرد. ناتوانيهاي يادگيري، نارساييهاي يادگيري خاصي است كه در صورت عدم شناسايي آن معمولاً تحقيرها، توهينها، مقايسههاي نابجاي خرد كننده و شكستهاي تحصيلي پي در پي را به بار ميآورد. ميليونها كودك در سراسر جهان به اختلالات يادگيري مبتلا هستند. آنان عليرغم رشد جسمي،ذهني، زباني، اجتماعي، اخلاقي و عاطفي طبيعي هنگامي كه به سنين مدرسه ميرسند با مشكلاتي ويژه روبرو ميگردند كه عرصه را بر آنها تنگ ميكند. اشكال بزرگ اين اختلال آن است كه بر خلاف نابينايي، ناشنوايي، سرآمدي، ناسازگاري و معلوليتهاي جسمي كه تشخيص آن در سنين پيشدبستاني به آساني امكانپذير است،براحتي نميتوان آن را در سنين پيشدبستاني تشخيص داد. كودك مبتلا به اختلال يادگيري خود نيز از اين كه نميتواند در انجام تكاليف تحصيلي همانند ديگر همسالانش موفق باشد،رنج ميبرد. او نيز همانند ديگر كودكان تصويري توانا و مثبت از خود ساخته است كه به دليل اين اختلال و رويارويي پي در پي با ناكاميهاي اصلي، فرعي تحصيلي اين تصوير خدشهدار ميشود واحساس حقارت دروني جايگزين آن ميگردد (حاج بابايي و دهقاني، 1372). ....
فهرست مطالب:مقدمه
فصل اول: تاریخچه و تعریف و فراوانیتاریخچه
تعریف اختلالات یادگیری
ناتوانایی در انجام تكالیف مدرسه
عوامل استثنایی
وابستههای فیزیولوژیكی
اختلاف درعمل
وابستههای روانشناسی
درجه شیوع (فراوانی)
فصل دوم: ویژگیهای افراد دارای ناتوانیهای یادگیریویژگیهای كودكان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری
دشواری یادگیری تحصیلی
اختلالات زبانی
اختلالات ادراكی
مشكلات اجتماعی ـ هیجانی (عاطفی)
مشكلات حافظهای
ویژگیهای كودكان مبتلا به ناتوانی در ریاضیات
آشفتگی در ادراك فضایی
اختلال در ادراك بصری و هماهنگی بینایی و حركتی
اختلال در فهم زمان و عدم تشخیص درست جهت
ویژگیهای نوجوان دارای اختلالات یادگیری
فصل سوم: انواع ناتوانیهای یادگیریناتوانی در خواندن:(دیسلكسی)
ناتوانی در هجی كردن: (دیس آرتوگرافیا)
ناتوانی در نوشتن: (دیس گرافیا)
مشكلات متداول در نوشتن
كجنویسی بیش از حد
راست نویسی بیش از حد
پرفشار یا كم فشار نوشتن
ناتوانی در نسخهبرداری
وضعیت بدن وسر
جدا نویسی و سرهم نویسی
چپ دستی
بد خطی
عدم تناسب اندازهیك حرف در كلمه ها
لرزش دست در نوشتن
آیینه نویسی و وارونه نویسی
ناتوانی در حساب كردن (دیسكالكولیا)
ناتوانی یادگیری خواندن
ناتوانی یادگیری نوشتار
ناتوانیهای یادگیری مربوط به ریاضیات
ناتوانیهای یادگیری اجتماعی ـ عاطفی
ناتوانیهای یادگیری ادراكی ـ حركتی
مشكلات در سخن گفتن
تأخیر در تكلم
آنارنی یا مشكلات در ساختن كلمه
لكنت زبان
ناتوانی در باز پدید آوری هجاها
مشكلات در نوشتن
نارسانویسی
چپدستی
مشكلات در توانائیهای بیناییی و شنوایی
كوری كلمه
آگنوزیای شنوایی
مشكلات در خواندن
ناتوانی در ریاضیات
فصل چهارم: علل ناتوانیهای یادگیریعلل ناتوانیهای یادگیری
عوامل آموزشی
عوامل محیطی
تغذیه
بهداشت
سلامتی
تحریك حسی
تحریك زبانی
رشد اجتماعی و عاطفی
عوامل روانی
عوامل فیزیولوژیكی
عوامل ژنتیكی
عوامل بیوشیمیایی
نتیجهگیری
فصل پنجم: تشخیص و ارزیابی ناتوانیهای یادگیریتعریف تشخیص
مراحل تشخیص ناتوانیهای یادگیری
آیا كودك واقعاً ناتوانی یادگیری دارد
سنجش میزان تلاش و پیشرفت
تجزیه و تحلیل یادگیری كودك
كشف مانع فراگیری
مقابله و تفسیر دادهها و تنظیم پیشفرضهای تشخیص
تهیه و تنظیم یك طرح آموزشی بر اساس پیشفرض
الگوهای تشخیص
الگوی توانایی
الگوی مهارتی
شیوههای ارزیابی
پیشینه كاوی
مشاهده بالینی
آزمونهای غیررسمی
آزمونهای میزان شده رسمی
فصل ششم: برنامهها و خدمات آموزشیكودكان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری
برنامه آموزشی كودكان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری
آموزش انفرادی و كلاسی به دلایلی متفاوتند
توصیههایی برای رفع مشكلات خواندن و هجی كردن
توصیههایی برای رفع مشكلات نوشتن
توصیههایی برای رفع مشكلات حساب كردن
توصیههایی برای رفع مشكلات نارسایی توجه
توصیههای كلی آموزشی
والدین چه اقدامهایی باید انجام دهند
فصل هفتم: درمان ناتوانیهای یادگیریدرمان از نگرش ادراكی- حركتی
هماهنگی چشم دوست
تشخیص شكل در زمینه
ثبات شكل
موقعیت در فضا
ارتباط فاصلهای: بین اشكال و الگوها
درمان از شیوههای رفتاری
منابع و مآخذ
نتیجه گیری- ناتوانی در خواندن
- ناتوانی در نوشتن
- ناتوانی در حساب كردن
- ناتوانی درهجیكردن
-
راهنمای استفاده:
مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته روانشناسی و علوم تربیتی
-
محتوای فایل دانلودی:
در قالب فایل word و قابل ویرایش